«Arctic Discoverer» har satt kurs mot Bilbao i Spania med last nummer tusen

Om bord har skipet 140500 kubikkmeter med flytende naturgass (LNG) fra Snøhvit.


BJØRN EGIL JAKOBSEN
[email protected]


Klokken 11.40 torsdag begynte nedkjølt naturgass å strømme inn i tankene til den store tankeren, og det ble feiret med kake om bord. For last nummer tusen ønsket Equinor å markere med kake.

Fyllingen av gasstankeren tok ca. 14 timer, men hele prosessen med nedkjøing av tanker før fylling fra tankskipet legger til kai fram til skipet er klar for å gå videre, tar ca. et døgn.

Les også: «Arctic Discoverer» har startet fylling av last nummer tusen (krever innlogging hos avisa Hammerfestingen)

Annonse: Snart er vi klar med vår andre utgave av papirmagasinet.

– Samlet salgsverdi for LNG-lastene siden oppstarten i 2007 er anslagsvis mellom 130 milliarder og 150 milliarder kroner.  I tillegg kommer  betydelig verdi fra LPG og kondensat fra Snøhvitfeltet, kunne kommunikasjonsleder Silje Grytbakk fortelle da avisa Hammerfestingens utsendte var om bord torsdag.

De tusen lastene fra Melkøya og ut i verden fordeler seg ifølge henne på 677 laster LNG, 182 laster kondensat og 141 laster LPG.  Hver femte dag er det et tanskip inne for lasting av LNG på Melkøya, mens LPG og kondensat lastes om lag hver tredje uke.

 

Kommunikasjonsleder Silje Grytbakk. Foto: Bjørn Egil Jakobsen

Skipet har nå satt kurs mot Spania. Foto: Bjørn Egil Jakobsen

Her er «LNG-armene» i bruk. De ligger midt i mellom «armene» som brukes til LPG og kondensat.

«LPG-armene» nærmest, så LNG (som brukes her) og deretter ser vi armene som brukes når kondensat fylles på tankene. Foto: Bjørn Egil Jakobsen

Last nummer tusen fylles på tankene. Foto: Bjørn Egil Jakobsen

 

Kommunikasjonslederen fikk et bilde av tankeren hos kapteinen da hun var om bord. Foto: Bjørn Egil Jakobsen